„Constantin Bâzu Cantacuzino, prințul înălțimilor“

În cadrul celei de-a XII-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest a avut loc lansarea cărții „Constantin Bâzu Cantacuzino, prințul înălțimilor“. La acest eveniment au participat autorii cărții, istoricul Alexandru Armă și Dan Antoniu, cercetător istoric, precum și generalul – maior (r) Ion Dobran, ultimul pilot de vânătoare al aviației române din cel de-al Doilea Război Mondial.

Cu această ocazie, am stat de vorbă cu istoricul Alexandru Armă despre personalitatea celui care a fost Constantin Bâzu Cantacuzino. „Bâzu Cantacuzino este asul aviației românești de vânătoare. Asul aviației românești de vânătoare al tuturor timpurilor. În perioada interbelică, el a fost un mare sportiv, a jucat hochei, chiar a participat cu echipa națională la trei campionate mondiale. A jucat și tenis, a câștigat Campionatul Național al României la acest sport în 1932, a făcut motociclism și automobilism, unde a obținut alte performanțe. A fost un sportiv polivalent și a excelat în tot ce a făcut. Apoi, a făcut aviație sportivă, acrobație aeriană, a fost pilot de linie și, ulterior, pilot militar. În 1948 a fugit din țară, mai întâi la Milano, apoi la Paris, și, în cele din urmă, a ajuns în Spania, unde a fost pilot utilitar. A făcut însă și acrobație aerienă, fiind primit în Aeroclubul Regal spaniol și participând la numeroase mitinguri internaționale între anii 1951-1957.“

Bâzu în fața avionului Fleet, 1934

Bâzu în fața avionului Fleet, 1934

Misiune temerară

„Bâzu era un bărbat plăcut, înalt, cu un fizic robust și armonios. Dar a fost și un prinț, în adevăratul sens al cuvântului. Era foarte educat. vorbea foarte politicos, se purta elegant și manierat cu toată lumea, inclusiv cu subordonații. În carte, am inclusiv o mărturie de la un aviator american care l-a cunoscut în sudul Italiei, când l-a transportat pe locotenent-colonelul James Gunn în fuselajul unui Messerschmitt Bf 109G românesc, la sfârșitul lunii august 1944. A fost o misiune temerară executată de Bâzu datorită căreia prizonierii americani și britanici au fost repatriați din România înainte de venirea rușilor, care i-ar fi putut interna. Bâzu a ajuns la Foggia și s-a întors în țară cu avion american de tip P-51 Mustang, fiind însoțit de doi aviatori americani, un locotenent-colonel și un căpitan. Cei doi povestesc că au primit sarcina să-i arate lui Bâzu cum se pilotează avionul Mustang cu care trebuia să se întoarcă în România. N-a fost nevoie decât să-i arate comenzile de la avionul american cu care trebuia să zboare și apoi Bâzu a decolat cu Mustang-ul, executând câteva acrobații, de au rămas americanii cu gura căscată.“

Articolul complet poate fi citit accesând linkul:

http://www.cotidianul.ro/-constantin-bazu-cantacuzino-printul-inaltimilor-301687/

Alice – Diana Boboc

Leave a comment